måndag 17 januari 2011

Åka CNG och ett besök på Fair trade market

Jag har länge haft på min bocka-av-lista att åka en sådandär grön skalbaggevariant, tuk tuk heter den i Thailand och här kallas den för CNG.
Nu skulle jag äntligen få göra det. Cissi som åker med CNG var och varannan dag, tyckte väl det var på tiden att jag gjorde detta.
Vi tjejer samlades på lördagen på avenyn (ja vår Gulshan aveny) och därkifrån skulle vi haffa 2 CNGs. Vi fick napp direkt och priset blev, 20kr (för lokala kostar det 10).

Vi skulle iväg till en Fair trade marknad som finns här i januari månad. Den är nära Mirpur.

Förarna hade lite svårt att förstå vart vi skulle så de bara körde och hoppades på det bästa. De sa yes, no problem men när de snackade bangla sinsemellan så visade det sig att de inte alls hade koll. Elin, vår tolk meddelade oss detta haha.

Elin kunde vägen så det var inga problem, med livet som insats (vi var 5 cm ifrån en jätteskrynklig buss som tvärbromsade) så var vi till slut framme.
Det var lite som att åka radiobilarna.

På marknaden var det inträde, 1,50 och Cissi bjöd på inträde :)

Vi strosade runt där i några timmar, jag som inte skulle ha något köpte ringar, kashmirhalsduk, ljus, tvättkorg (!!!) och strumpor.
Vi hittade även ett testånd där de sålde seven coloured tea, detta missade vi att dricka när vi var på teplantage i Sylhet i somras. Jag och Elin tvekade inte utan ville absolut smaka. Cissi och Lotta tittade gärna på ;)
Vi satte oss i det tomma ståndet och vips 3 sekunder senare var det fullt av nyfikna människor som ville titta på oss.
Man vänjer väl sig aldrig helt och hållet att folk stirrar men man hakar inte upp sig över detta heller.

Ju senare på dagen det blev desto mer folk kom och det var "knökat". Folk stirrade mer och mer och många kom fram och ville ta kort, mest på mig. Antagligen för att jag är lång och har krulligt hår.....

Ett tv team fick syn på mig och ville gärna intervjua mig. Jag ställde snällt upp.
Dagen var rolig och galen och efter denna utflykt var jag heeelt slut! Alla människor, ljud och intryck tröttar en.



Prisförhandling och vägbeskrivning av Cissi o Elin




Ingånen till markaden

så många försäljare och inga kunder

Lotta lämar sin biljett till biljettkillen

seven coloured tea, supergott, för varje klunk man tog fick man en ny smakupplevelse!

Den beslöjade kvinnan envisades med att hjälpa Elin om jag inte minns fel köpte hon till slut en likadan sari ;)

vackra färger!

rosa fontän, fråga mig inte hur man kan få den sådan! de som rörde vid skummet hade rosa händer resten av eftermiddagen, en stackare hade kliat sig på näsan.... gissa vilken färg hans näsa var sen :D


flickan i vitt förökte fota mig i smyg, jag tog upp min kamera o fotade henne, slutade med att hon ville att kompisen skulle ta kort på mig o henne och hon höll mig i handen :)


Jag i en intervju, tycker gubben med det röda skägget ser lite kul ut



2 kommentarer:

  1. Det där seven coloured tea var nog bara kranvatten och lera, Babbi! Jag tror att jag måste testa det till helgen för att jag skall kunna tro att det verkligen va te!

    SvaraRadera
  2. Vi får se vad du säger på söndag då vi ska dit igen :)

    SvaraRadera